Wednesday, February 9, 2011

JAWAPAN KE ATAS KENYATAAN MEDIA DATUK WAN HASHIM WAN DAUD

Laporan-laporan yang disiarkan oleh akhbar-akhbar Kosmo! pada muka surat 3 (Tawaran tidak diterima: Sultan Ismail tidak dimaklumkan penubuhan panel kesihatan), Berita Harian pada muka surat 4 (Sultan Ismail tolak khidmat perubatan kerajaan negeri), Harian Metro pada muka surat 14 (Khidmat perubatan: Bekas sultan tolak tawaran) dan the New Straits Times pada muka surat 22 (Sultan Ismail Petra declines offer) akhbar masing-masing pada hari ini, 9 Februari 2011, adalah dengan ini dirujuk.

Di sini kami ingin merakamkan kekesalan kami kerana penubuhan Jawatankuasa Pemantauan Keistimewaan dan Keselamatan Sultan Ismail Petra yang mempunyai tujuan yang sangat murni itu telah dijadikan sebagai satu isu murahan oleh pihak tertentu.

Sepertimana yang telah dimaklumkan sebelum ini, tujuan jawatankuasa ini ditubuhkan adalah semata-mata bagi memastikan keistimewaan, kebajikan dan keselamatan Sultan Ismail Petra yang masih lagi berada di dalam keadaan gering sentiasa terjamin.

Kami ingin menegaskan di sini mengenai ketidakyakinan kami bahawa kenyataan media yang dibuat oleh Datuk Wan Hashim Wan Daud mengenai penolakan Sultan Ismail Petra ke atas penubuhan jawatankuasa ini adalah sebenarnya dibuat di atas arahan Baginda.

Adalah menjadi sesuatu yang lumrah kepada sesiapa sahaja yang sedang menghadapi masalah kesihatan, apatah lagi masalah itu adalah sesuatu yang serius, untuk mengalu-alukan apa sahaja bentuk bantuan perubatan yang ditawarkan oleh mana-mana pihak.

Tidak berbangkit sama sekali persoalan meminta izin dari Sultan Ismail Petra ke atas penubuhan jawatankuasa ini kerana, sepertimana yang dimaklumi oleh semua pihak, kegeringan Baginda menyebabkan keperluan untuk berbuat demikian tidak wujud.

Tidak berbangkit juga persoalan memaksa Sultan Ismail Petra menerima rawatan di luar dari kerelaan Baginda, kerana Baginda dikatakan sudah sedia menerima rawatan yang cukup baik, memandangkan fungsi jawatankuasa ini hanyalah untuk memantau sahaja.

Tambahan pula, penubuhan jawatankuasa ini adalah dibuat sebagai menjunjung titah anakanda sulung Sultan Ismail Petra sendiri yang juga merupakan al-Sultan Kelantan, Sultan Muhammad Ke-V, yang amat prihatin sekali ke atas kebajikan ayahanda Baginda.

Selaku seorang anak yang taat kepada ajaran agama Baginda, Sultan Muhammad Ke-V lebih mengetahui keperluan Sultan Ismail Petra dan adalah amat tidak munasabah untuk Baginda melakukan sesuatu perkara yang boleh menjejaskan ayahanda Baginda.

Suasana di Kelantan sejak kebelakangan ini sudah amat tenang manakala kedudukan Sultan Muhammad Ke-V selaku Sultan Kelantan yang sah juga telah diakui oleh pelbagai badan berwibawa dalam negara, termasuklah juga oleh Tengku Razaleigh Hamzah.

Adalah satu perkara yang amat tidak bertanggungjawab untuk mana-mana pihak cuba mengeruhkan semula keadaan di Kelantan dengan menimbulkan apa-apa isu yang boleh mengocak kembali ketenangan yang sudah mula dinikmati oleh rakyat Kelantan.

Tumpuan semua pihak pada waktu ini sepatutnya terarah kepada usaha-usaha untuk menjaga kebajikan Sultan Ismail Petra di samping kepada usaha-usaha untuk menautkan kembali jalinan persaudaraan di antara ahli-ahli usrah keluarga di-raja Kelantan.

Usahlah lagi diteruskan usaha-usaha yang hanya merendahkan martabat diri dengan menghebahkan betapa Sultan Ismail Petra sudah semakin pulih kerana gambar-gambar Baginda yang dipaparkan oleh media dapat dinilai dengan jelas oleh semua pihak.

Di sebalik cubaan memperbodohkan rakyat melalui media ini, Sultan Ismail Petra sepatutnya dibawa untuk bersembahyang Jumaat di mana-mana masjid atau dibawa beramah mesra dengan rakyat di dalam mana-mana majlis jika benar Baginda sudah pulih.

Rakyat hanya akan meyakini bahawa titah Sultan Ismail Petra adalah sebenarnya titah Baginda apabila titah itu keluar dari mulut Baginda sendiri serta didengar dan disaksikan sendiri oleh rakyat, sama ada secara terus atau melalui rakaman media.

Kami ingin mengambil kesempatan ini untuk menyeru pihak yang menjaga dan mengawal Sultan Ismail Petra supaya tidak lagi menghalang mana-mana pihak yang berhasrat untuk menghadap Baginda dari berbuat demikian demi kebaikan Baginda sendiri.

Adalah satu perkara yang sangat menggelikan hati apabila anda menyebut betapa pihak-pihak tertentu kononnya enggan menghadap Sultan Ismail Petra sedangkan pada hakikatnya andalah yang terus-terusan menghalang mereka dari menghadap Baginda.